Blog

Zitten

Nederlanders zijn kampioen in zitten vergeleken met andere Europese landen. Gemiddeld brengen wij dagelijks 9 uur zittend door. In de auto, thuis, maar vooral tijdens het werk. Dit is ook niet raar, aangezien ongeveer 3 miljoen Nederlanders zittend werk hebben en dit aantal neemt alleen maar toe. Ik ben blij dat ik amper zit tijdens mijn werk, maar voor de meeste mensen geldt dit dus niet.
Door het vele zitten ontstaan vaak klachten in de onderrug en in de bilspieren. Dit komt doordat je vaak niet in de juiste houding zit en vaak te lang in dezelfde houding. Wanneer je niks doet aan deze klachten, is de kans aanwezig dat je uiteindelijk een hernia gaat krijgen, wat je natuurlijk niet wilt.🤷🏽‍♂️
Op dit moment begeleid ik 4 klanten met deze verschijnselen en bij hen zijn inmiddels al mooie resultaten behaald!
Heb jij nou ook (lichte)klachten in je onderrug/bilspieren doordat je veel zit gedurende de dag en wil jij het risico verlagen om een hernia op te lopen?🤕
Neem dan contact met mij op voor een gratis intake- en kennismakingsgesprek en dan gaan we rustig bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen, zodat jij weer snel van je klachten af bent! 💪🏽

zitten

Tips om meer te bewegen!

– Stel voor jezelf een aantal stappen doel per dag 👣
– Plan aan het begin van de week in op welke momenten je de aankomende week wilt gaan sporten 🗓
– Start elke dag met een aantal rekoefeningen! Zo word je leniger en soepeler 🤸🏽‍♂️
– Ga lopend of fietsend naar je werk🚶🏾‍♂️
– Haal elke dag een keer koffie of thee voor je collega’s☕️
– Negeer de lift en ga voor de trap!🚶🏼‍♀️
– Parkeer je auto verderop of stap een halte eerder uit de bus🚗
– Maak het voor jezelf leuk! Zoek een mooie wandelroute uit, gezellig gezelschap of ga lopen tijdens de zonsondergang🌅
– Ga met een personal trainer aan de slag die ervoor zorgt dat je alles uit je work-out haalt en je gemotiveerd houdt!📈

Massage Gun

Sinds een maand maak ik gebruik van een massage gun. Een massage gun is een elektrisch apparaat dat een menselijke massage nabootst en je kan ‘m gebruiken zowel voor als na een training!

Voordelen van de massage gun zijn:
– Het bevordert de bloedcirculatie en het afvoeren van afvalstoffen💯
– Het bevordert spierherstel en het voorkomen van blessures🙏🏽
– De massage gun activeert de spieren, zodat ze zich sneller ontwikkelen💪🏽
– Het vermindert de kans op kramp in de spieren na een training👌🏽
– De massage gun is ook te gebruiken om pijn te bestrijden🤕

Ik kan iedereen een massage gun aanraden, of je nou een fanatieke sporter bent of een recreatieve.
Conclusie, de massage gun is een top apparaat en een must have voor iedere sporter!

massage gun

Prioriteiten

Waar liggen jouw prioriteiten? Ben jij bereid om in jouw gezondheid te investeren? 🤔
Ik zeg altijd; ‘Je kan je lichaam wel gaan verwaarlozen, maar je krijgt er helaas geen nieuw lichaam voor terug!’
Word ervan bewust hoe belangrijk een gezonde leefstijl is. Doe dit niet alleen voor jezelf, maar wees ook een voorbeeld voor de mensen in je omgeving! 💪🏽
prioriteiten 1

Slapen

Eigenlijk iedereen weet wel hoe belangrijk een goede nachtrust voor het lichaam is. Helaas staat niet iedereen hier bij stil en vinden mensen het vaak lastig om zijn of haar leefstijl hierop aan te passen. Slaaptekort is namelijk wel een factor die je resultaten op fitness gebied kan beïnvloeden.
Nog meer gevolgen van slaaptekort zijn:
– geen verhoogde metabolisme, je kan wel meer gaan bewegen, maar door je slechte nachtrust verbrand je simpelweg gewoon minder
– verlaging van ons algeheel welzijn, wat veel stress op kan leveren
– verlaagde testosteronproductie
– verslechtering van cognitieve functies, zoals een slechter concentratie vermogen en een slechter geheugen

Maar hoeveel uur moet je nou slapen wil je aan voldoende slaap komen? Voor krachtsporters en actieve personen is het aan te raden om 9 uur per nacht te gaan slapen zonder tussentijds wakker te worden. Voor inactieve personen is 8 uur voldoende.

💡Tips voor slechte slapers:
– Zorg ervoor dat je dagelijkse ritme elke dag hetzelfde is. Probeer elke dag rond dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan
– Houd in je achterhoofd dat ‘powernaps’ niet dezelfde kwaliteit van slaap hebben als een goede nachtrust
– Drink vlak voor het slapen niet meer, hiermee verklein je de kans dat je ’s nachts naar het toilet moet
– Zorg ervoor dat je kamer pikdonker is, denk hierbij aan verduisterende gordijnen
– Probeer je telefoon vlak voor het slapen zo min mogelijk meer te gebruiken
Stel je zelf de vraag of je altijd wakker moet worden met een wekker. Is het antwoord op deze vraag ja, dan is de kans dat jij meer slaap nodig hebt vrij groot.

Slaaplekker! 😴💪🏽

De weegschaal

De weegschaal kan je beste vriend of je ergste vijand zijn. Sta jij elke ochtend op de weegschaal en bepalen de getallen je humeur voor de hele dag? Dan ben jij waarschijnlijk iets te obsessief bezig met je gewicht🤷🏽‍♂️

Je gewicht is per dag anders en kan zelfs door de dag heen verschillen. Zo verschilt de hoeveelheid vocht in je lichaam op ieder moment van de dag. Ook hangt je gewicht af van hoeveel je hebt gegeten en gedronken en of je naar het toilet bent geweest of nog moet. Bij vrouwen speelt ook de maandelijkse menstruatie een belangrijke rol.

Probeer daarom niet vaker dan 1x per week op de weegschaal te gaan staan. Daarnaast is het misschien nog wel belangrijker om naar andere factoren te kijken dan alleen je gewicht. Voel jij je fitter door de hele dag heen en heb jij meer energie? Pas jij weer in die broek waar je 2 jaar geleden voor het laatst in kon? Zie jij zichtbaar verschil in de spiegel of krijg je complimentjes van je omgeving dat je af bent gevallen? Dan ben jij heel goed bezig! 🤩Probeer die weegschaal wat los te laten en kijk naar de dingen waar je gemotiveerd door blijft! 💪🏽

weegschaal

Tips om gezonder te gaan leven!

– Houd bij wat je eet op een dag. De app ‘MyFitnessPal’ is ideaal hiervoor 📱
– Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt. Heb altijd een flesje of glas binnen handbereik💦
– Koop kleinere borden, zo zorg je ervoor dat je niet teveel op schept🍽
– Eet gestructureerd en gevarieerd. Zorg ervoor dat je altijd 6 maaltijden eet op een dag, waarvan 3 grote en 3 kleine. Probeer hierbij vaste tijdstippen aan te houden! 🥦🍗
– Zet je pannen niet op tafel maar laat ze op het fornuis staan. Mensen zijn sneller geneigd om extra op te scheppen wanneer de pannen recht voor hun neus staan 🥣
– Slaap ongeveer 8 uur per nacht. Word je niet uitgerust wakker? Dan heb je te weinig slaap gehad die nacht. Hierdoor word je vaak wat lui, ga je hoogstwaarschijnlijk minder bewegen die dag en vaak meer eten 😴

Cardio of Krachttraining?

Regelmatig heb ik een discussie met mensen over wat nou beter is om af te vallen; cardiotraining of krachttraining?

In principe werken beide methodes om vet te verliezen, alleen is er een belangrijk verschil tussen beide methodes.
Cardiotraining is een snelle methode om vet te verliezen, maar de kans dat je hierdoor op langere termijn ook nog voordeel uit haalt is vrij klein. Op de lange termijn heb je namelijk veel meer aan krachttraining. Hoe meer spiermassa jij hebt, hoe hoger jouw dagelijkse calorieënverbruik namelijk wordt. Dit komt omdat spiermassa veel energie nodig heeft om te blijven bestaan. Zo verbrandt je zelfs wanneer je gewoon op de bank ligt! Dit zorgt er automatisch ook voor dat je met veel spiermassa makkelijker op gewicht kan blijven en ook meer kan eten zonder aan te komen.
Met een cardio training verbrandt je meer calorieën alleen tijdens de training zelf, maar na zo’n training heb je niet meer spiermassa opgebouwd om hier op de lange termijn ook nog van te kunnen profiteren. Je zal dan dus altijd moeten blijven trainen om de strijd van je calorieën te kunnen blijven winnen.

Mijn tip is dus, doe wel beide trainingsmethodes, alleen leg de focus wel op krachttraining. Hier heb je op de lange termijn gewoon veel meer aan en dat is wat we toch uiteindelijk willen? 💪🏽

krachttraining